Reziliența în Cariera Juridică și Cum să o Dezvolți

If you can’t fly then run, if you can’t run then walk, if you can’t walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward. (Dacă nu poți să zbori, atunci aleargă; dacă nu poți să alergi, atunci mergi; dacă nu poți să mergi, atunci târăște-te; dar orice ai face, trebuie să continui să te miști înainte.)
Martin Luther King Jr.
reziliența în cariera juridică
Timp de citire: 7 minute

În intervenția pe care am avut-o la începtul acestui an (2024), în cadrul evenimentului ”Pași în carieră – De la Teorie la Practică”, organizat de Asociaţia “Alumni Drept Cantemir Cluj”Facultatea de Drept Cluj, Universitatea Creștină ”Dimitrie Cantemir”, am primit următoarea întrebare:

Care, în opinia dvs., sunt calitățile de top ale unui viitor profesionist în domeniul juridic?

În răspunsul oferit, am indicat reziliența în cariera juridică sau capacitatea de a face față provocărilor ca fiind una dintre calitățile sau trăsăturile necesare unui jurist.

De ce?! 

Dacă mă gândesc la: termene limită stricte, responsabilitatea de a oferi soluții legale rapide și cât mai precise, presiunea constantă de a performa la un nivel înalt și a gestiona în repetate rânduri situații complexe (printre care se numără și unele experiențe profesionale de tip eșec), este evident că juriștii se confruntă în mod constant cu provocări destul de intense.

Astfel, până vremurile vor fi mai bune și mai blânde cu juriștii, în cariera juridică, reziliența nu este doar o trăsătură dorită, ci este o necesitate.

Fiecare dintre noi are trăsături și calități unice, astfel că, în cazul fiecărui individ, reziliența va fi prezentă în procente diferite. Veste bună este că aceasta poate fi antrenată și dezvoltată!

Într-un mediu solicitant, dezvoltarea rezilienței în cariera juridică devine esențială pentru că aceasta permite menținerea performanței și a bunăstării mentale, cât și a stării de bine la modul general.

Coachingul cognitiv-comportamental (CBC) oferă instrumente eficiente pentru gestionarea stresului și adaptarea la provocări, prin modificarea gândurilor și comportamentelor care contribuie la nivelul ridicat de stres.

În acest articol, vom explora cum juriștii își pot dezvolta reziliența necesară pentru a face față cu succes provocărilor din cariera lor cu ajutorul strategiilor și a tehnicilor oferite de CBC.

Ce este reziliența? Ce înseamnă a avea reziliență în cariera juridică?

Pe scurt, reziliența este capacitatea de a face față adversităților și de a te recupera în urma lor.

A avea reziliență în cariera juridică nu semnifică faptul că nu vei experimenta situații dificile sau stresante. De fapt, a avea reziliență în cariera juridică înseamnă că atunci când vei experimenta adversități, vei reuși să le faci față, în timp ce starea ta de bine – cu accent pe cea mentală, esențială în profesiile juridice – rămâne stabilă.

La modul practic, în contextul carierei juridice, reziliența se poate manifesta prin abilitatea de a rămâne calm și eficient în fața stresului intens, a schimbărilor bruște și provocărilor profesionale, cât și prin abilitatea de a-ți reveni cu precădere în urma acelor experiențe pe care le-ai putea eticheta a fi de tip eșec.  

Termene limită strânse, schimbări legislative cu implicații complexe sau decizii dificile sunt doar câteva dintre cele mai frecvente și stresante situații cu care juriștii se confruntă aproape zilnic.

De exemplu, un avocat care documentează un caz complex trebuie să gestioneze, pe lângă detaliile legale ale speței și strategia pe care o va adopta, și presiunea clienților și a colegilor juriști implicați, fie aceștia magistrați, notari, consilieri juridici, avocați, executori. Apoi, în funcție de evoluția cazului, poate fi necesar să gestioneze și o eventuală soluție nefavorabilă clienților lui, independent de nivelul de implicare și profesionalism de care a dat dovadă în dosar. 

Într-o carieră juridică, gestionarea soluțiilor nefavorabile nu reprezintă ceva ce juriștii își doresc sau urmăresc. Din contră! Totuși, având în vedere structura sistemului de drept, aceste situații nu sunt rare, ci se repetă frecvent, ceea ce face ca abilitatea de a le gestiona să fie esențială!

În mod ideal, un jurist care își dezvoltă reziliență în cariera juridică, pe lângă faptul că gestionează (astfel de) provocări, le folosește pentru a crește profesional și personal.

Astfel, dezvoltarea rezilienței în cariera juridică îi ajută pe profesioniștii din acest domeniu să își mențină un echilibru sănătos între presiunea profesională și bunăstarea personală!

Abordarea cognitiv-comportamentală și reziliența în cariera juridică

Coachingul cognitiv-comportamental (CBC) este un tip de coaching psihologic, ce se bazează pe principiul că gândurile, emoțiile și comportamentele noastre sunt interconectate și că schimbarea gândurilor disfuncționale (nefolositoare sau nesănătoase) poate duce la schimbări pozitive în comportamente și emoții.

În cazul rezilienței, CBC poate ajuta juriștii să identifice și să modifice gândurile negative automate care contribuie la stres și pot duce la epuizare.

Iată un exemplu care ajută la înțelegerea practică a utilității pe care CBC-ul o are pentru tine ca jurist și profesionist al dreptului. În situația în care, să spunem, un jurist are un gând de tipul: Dacă fac o greșeală în acest caz, va fi un dezastru… cariera mea va fi distrusă, acesta poate experimenta un nivel destul de ridicat al anxietății. Când nivelul îngrijorării este unul sănătos, aceasta poate fi mobilizatoare. Totuși, când nivelul său este prea ridicat, anxietatea poate să te blocheze din a acționa sau să-ți îngreuneze foarte mult acțiunile.

CBC pune la dispoziție tehnici utile care folosite în mod consecvent pot schimba această gândire într-una mai realistă și constructivă. Pentru exemplul anterior, un gând (mai) constructiv pe care juristul l-ar putea adopta ar fi Greșelile sunt o parte naturală a procesului de învățare și am resurse pentru a le corecta.

De fapt, la modul practic, această modificare a gândirii reprezintă o veritabilă schimbare de perspectivă, o perspectivă care ne susține și nu ne blochează din a acționa. Atunci când este practicată, această schimbare de perspectivă poate reduce anxietatea și crește eficiența!

Alte tehnici CBC care pot fi utile pentru a dobândi o mai mare capacitate de a face față provocărilor în cariera juridică includ: identificarea emoțiilor, comportamentelor și convingerilor disfuncționale, modificarea convingerilor disfuncționale, precum și utilizarea tehnicilor de mindfulness pentru a reduce impactul emoțiilor negative.

În cele ce urmează, vei afla câteva strategii practice pentru dezvoltarea rezilienței în cariera juridică. 

Printre acestea, există strategii pe care le-am adoptat și eu, pe parcursul carierei mele juridice, într-un mod intuitiv. Însă, în cele ce urmează, am enumerat și strategii și tehnici pe care mi-aș fi dorit să le cunosc și să le aplic din timp, pentru a reduce din impactul stresului profesional. Sunt tehnici extrem de eficiente, pe care le-am descoperit în coaching!

reziliența în cariera juridică

7 Strategii practice pentru a-ți dezvolta reziliența în cariera juridică

 

Strategiile la care m-am oprit sunt indicate mai jos într-o ordine aleatorie. Iată-le:

1. Recunoașterea și gestionarea factorilor de stres din mediul juridic

Mediul juridic este plin de provocări care pot contribui la un nivel ridicat de stres. Printre factorii de stres profesional adeseori întâlniți se numără:

  • Presiunea clienților,
  • Volumul mare de muncă,
  • Întreruperi frecvente (mă gândesc la apeluri telefonice, mesaje, e-mailuri, diverse solicitări din partea colegilor etc. care întrerup fluxul muncii și care, de cele mai multe ori, nu generează sentimente plăcute),
  • Lipsa de respect din partea colegilor juriști,
  • Lipsa de apreciere sau recunoaștere,
  • Lipsa controlului asupra muncii,
  • Competitivitatea excesivă etc.

Aceștia pot crea un mediu de lucru extrem de solicitant, în care stresul este parte din cultura profesională.

Pentru a gestiona eficient acești factori, este important să-i recunoști și să ai o abordare proactivă.

O practică utilă pentru a te pregăti și a gestiona stresul profesional poate fi să îți acorzi câteva minute dimineața pentru a identifica posibilele surse de stres de peste zi și pentru a stabili cum le vei răspunde într-un mod realist și eficient.

Poți să te întrebi: Ce situații ar putea să mă pună în dificultate astăzi? În aceste situații care mă pot pune în dificultate, ce este în controlul meu? Și cum aș putea răspunde acestor provocări într-un mod care să reflecte cea mai bună variantă a mea? Ce NU este în controlul meu?

Această practică te ajută să anticipezi problemele și să te pregătești la nivel mental pentru a le gestiona. De asemenea, practica îți poate consolida atitudinea proactivă, reducând impactul stresului.

Esențial este să fii pregătit și să abordezi provocările direct, cu încredere.

2. Cultivarea modului de gândire

Identificarea și schimbarea gândurilor negative automate este o practică esențială pentru dezvoltarea rezilienței în cariera juridică. În loc să te concentrezi pe gânduri de tipul Nu voi reuși niciodată să…, înlocuiește-le cu gânduri raționale, realiste, cum ar fi, de exemplu: Am un plan bine structurat. Am resursele necesare pentru a reuși

Exercițiile de cultivarea a modului în care gândești, adică de restructurare cognitivă, implică identificarea gândurilor negative și reanalizarea lor pentru a găsi perspective mai echilibrate.

Dacă descoperi că modul tău de gândire este extrem de negativ, este foarte important să lucrezi activ la cultivarea unei gândiri raționale pentru a preveni anxietatea și depresia. În cazul în care ai experimentat situații dificile de viață, mai ales dacă nu au fost adresate, acestea îți pot influența (și) perspectiva. În astfel de cazuri, poate fi important să iei în considerare căutarea de suport adecvat pentru a lucra în mod conștient și activ asupra modului tău de gândire.

3. Mindfulness și îngrijire de sine 

Mindfulness ajută la gestionarea stresului prin concentrarea atenției asupra prezentului și poate ajuta juriștii să se detensioneze și să își gestioneze emoțiile mai eficient. De exemplu, alocarea câtorva minute pe zi pentru exerciții de mindfulness poate reduce stresul și îmbunătăți claritatea mentală.

Apoi, starea de bine nu reprezintă o expresie dintr-un dicționar, ci este o practică zilnică. Nutriția echilibrată, somnul suficient și de calitate, hidratarea și mișcarea fizică efectuată în mod consecvent, îți pot ajuta corpul și mintea în lupta cu stresul.

4. Planificarea

Organizarea eficientă a sarcinilor și a timpului poate preveni epuizarea. Stabilește priorități și alocă timp pentru activități importante, dar și pentru odihnă. De asemenea, învață să spui „nu” atunci când este necesar pentru a evita suprasolicitarea.

5. Experiențe de învățare

 În loc să te concentrezi pe greșelile și să le etichetezi ca fiind eșecuri, folosește-le ca oportunități de învățare. Ai greșit?! Analizează ce ai învățat din greșeala respectivă și aplică aceste lecții pentru a preveni erori similare în viitor! Această abordare poate întări reziliența și contribuie la dezvoltarea ta profesională.

6. Suportul social și profesional

Am auzit nu o singură dată, ci de mai multe ori de la colegii juriști, despre un sentiment dificil, unul de singurătate profesională și lipsă de suport profesional. Am rezonat cu aceasta, pentru că este o experiență pe care am trăit-o. Dar, chiar și așa, cred că este posibil să începi să-ți construiești o rețea de suport – una de calitate – atât în cadrul profesiei, cât și în afara acesteia! 

De ce să faci aceasta? 

Pentru că a avea conexiune cu oameni care au trecut și trec și ei prin experiențe similare, unele mai dificile, îți aduce aminte că nu ești singurul sau singura care are dificultăți. Și a avea conexiune cu oameni care sunt activi în alte domenii, te ajută să-ți păstrezi mintea și inima deschise, întrucât îți oferă și alte prespective decât ale celor din domeniul juridic. Dacă ar fi să parafreazez o vorbă, ți-aș spune că există viață după drept! Mai mult, suportul social de acest tip îți poate reduce sentimentul de izolare în fața provocărilor. 

Ce poți face pentru a-ți construi o rețea de suport? 

De exemplu, poți cauta și participa la acele grupuri de discuții cu ale căror teme și interese rezonezi. Pot fi grupuri de discuții pe teme profesionale, dar și de altă natură, pentru a te conecta social. De asemenea, căută colegi cu care poți împărtăși experiențe și cărora le poți cere sugestii sau chiar sfaturi! Și – de ce nu?! – caută profesioniști din domeniul dezvoltării personale și psihologiei, pentru că te pot ajuta să-ți dezvolți reziliența și nu numai!

7. Cultivarea unui sentiment de scop

Este important să-ți clarifici valorile, pasiunile și interesele personale și să-ți cunoști calitățile. Dacă valorile personale nu sunt aliniate cu cele profesionale, explorează cum le-ai putea alinia. 

Apoi, încearcă practicarea unor activități care sunt în armonie cu aceste aspecte și care îți aduc un sentiment de împlinire. Implică-te în activități semnificative, fie prin profesia ta, fie prin activități de voluntariat, fie combinându-le. Mă refer la activități care îți permit să influențezi pozitiv viețile altora, care îți vor reaminti cât de valoros ești! 

Cultivarea acestui sentiment de scop este esențială pentru menținerea motivației și dezvoltarea rezilienței în fața provocărilor.

reziliența în cariera juridică

Un alt scurt exemplu de aplicare a CBC pentru dezvoltarea rezilienței în cariera juridică

 

Uite și un ultim exemplu care te poate ajuta să înțelegi cum CBC este util pentru a-ți dezvolta reziliența în cariera juridică.

Daria, juristă cu experiență, se confrunta cu un nivel ridicat de stres din cauza unui dosar complex. Ea s-a simțit copleșită și temătoare că nu va reuși să finalizeze documentarea și redactarea documentelor juridice necesare pentru a le înainta în termen.

Folosind tehnici de restructurare cognitivă, Daria a început să lucreze și să-și identifice gândurile negative. Un gând care se repeta era de tipul: Nu voi termina ce am de făcut la timp fără să fac greșeli.

Ce a făcut?!

Cu ajutorul tehnicilor CBC, a observat și a identificat acest gând. Apoi, l-a înlocuit cu unul mai realist, de tipul: Am experiență suficientă și un plan care să mă ajute să termin lucrurile în termen în acest dosar.

Suplimentar, Daria a încorporat în rutina ei tehnici de mindfulness pentru a reduce din stres și anxietate și a solicitat sugestii și sfaturi din partea unor colegi. Prin aplicarea acestor strategii, Daria și-a redus semnificativ nivelul de stres, ceea ce i-a permis să lucreze eficient în dosar. 

Astfel, a depus documentele juridice în termen, iar opinia colegilor că documentarea și expunerea juridică din dosar au fost realizate extrem de temeinic, i-a întărit propria convingere că experiența și pregătirea sa profesională sunt solide și folosite în interesul clienților reprezentați de ea.

 

O invitație la reflecție cu privire la situația ta

Acum, înainte de a încheia, te invit să reflectezi asupra propriei tale cariere juridice și să răspunzi la următoarele întrebări:

  • În prezent, care este nivelul meu de reziliență? Pentru o evaluare obiectivă, acordă nivelului tău de reziliență o notă, pe o scară de la 1 la 10, în care nota 10 reprezintă un nivel excelent de reziliență. Dacă nota ta este sub 8, poate fi momentul să iei în considerare dezvoltarea acestei abilități esențiale!
  • Cum îmi influențează nivelul actual de reziliență evoluția profesională și bunăstarea personală?
  • Cum ar putea coachingul să mă ajute să îmi dezvolt și să îmi consolidez reziliența în cariera juridică pentru a face față provocărilor din cadrul ei?

Reflecția asupra acestor întrebări te poate ajuta să identifici ariile sau zonele în care ai nevoie de susținere și, poate, să descoperi cum tehnicile de coaching te pot ghida în gestionarea provocărilor cu care te confrunți zilnic!

 

Scurtă Sumarizare sau Concluzie

Reziliența în cariera juridică este crucială pentru succesul și bunăstarea juriștilor care se confruntă cu presiuni și provocări constante.

Abordarea cognitiv-comportamentală oferă tehnici valoroase pentru dezvoltarea rezilienței, inclusiv restructurare cognitivă, mindfulness și planificare strategică.

Prin aplicarea de strategii, juriștii pot gestiona stresul mai eficient și au oportunitatea de a-și transforma provocările în experiențe de creștere profesională și personală.

Dacă ești jurist sau practician al dreptului, îți recomand să explorezi aceste strategii și să le integrezi în rutina ta zilnică pentru a dezvolta o reziliență durabilă în cariera ta juridică.

Mult succes în cariera ta juridică!

 

 


Dacă ai provocări în cariera ta juridică sau vrei să explorezi cum poți să-ți gestionezi stresul profesional și să-ți dezvolți reziliența, te invit să te programezi aici pentru o sesiune de cunoaștere și evaluare. Împreună putem identifica strategii personalizate pentru a-ți depăși provocările, a-ți gestiona stresul, a-ți dezvolta reziliența și a avea un echilibru între viața profesională și cea personală. 

Vizitează aici și pagina de Resurse a website-ului meu. Resursele pe care le vei găsi acolo sunt puse la dispoziție în mod gratuit. Alege-le pe cele de care ai nevoie!

De asemenea, mă poți asculta în cadrul podcastului Drept la Împlinire. Episoadele sezonului 2 sunt disponibile aici, cât și pe platformele de streaming (audio, video): Apple PodcastsSpotifyYouTube etc.

 

Credit foto: canva.

Scroll to Top